Eidos Årsrapport 2021

32 ÅRSRAPPORT 2021 utviklingsaktører tar posisjoner. Det gir grunnlag for sam- arbeid om blant annet infrastruktur, og setter fart på fremdriften av den kommende utviklingen, sier han. Status i dag er at alt under bakken på sykehuset er ferdig og at heishusene er på vei opp. Prosjektet skal være ferdig i 2024 med offisiell åpning i mai 2025 når sykehuset er i full drift. Grunnarbeidet for Drammen Helsepark er også i gang, hvis første trinn skal åpne samtidig. Det skal minimum bestå av en parkeringskjeller. Resten av Fjordbyen-området ligger i Lier og er ennå ikke regulert. Eidos Eiendomsutvikling utfører områdereguleringen på oppdrag fra Lier kommune. Planforslaget deres skal overleveres i løpet av 2022. Kommunen har dessuten etablert et eget kontor som bare jobber med Fjordbyen. Det ledes av Jan Willy Føreland som har ansvaret for å koordinere planprosessene. Før noe som helst kan bygges må to store reguleringsplaner på plass, først en for samferdsel og infrastruktur, deretter for området. – Disse henger tett sammen og vi jobber med dem parallelt. Områdereguleringsplanen som kommer sist, blir forhåpentligvis sluttbehandlet innen sommeren 2023. Det er i alle fall målet vårt, derfor er det viktig å få en avklaring på trafikkforholdene først, sier han. Hvis det tidsskjemaet holder, kan arbeidet med detalj- reguleringsplan starte i 2024 og selve byggingen året etter. Hva som kommer først av boliger eller næring er det ikke tatt stilling til. Ei heller i hvilken ende av Fjordbyen utviklerne kan starte. Derfor er det ikke klart hvilke aktører som står først i utbyggingskøen. Sett fra deres side kan det være effektivt å starte i hver sin ende av den 2,5 kilometer lange strekningen Fjordbyen skal legge beslag på, da sikrer aktørene også at folk slipper å bo på en evig byggeplass. – Vi snakker ikke om hva som kommer først av boliger eller næring, ei heller om utbyggingen skal starte i øst eller vest. Dette er ikke viktige spørsmål ennå, i dag dreier alt seg om å få de to reguleringsplanene gjennom. Men det er ingenting i veien for at boligutviklerne kan starte sine detaljreguleringer parallelt med vårt arbeid. Da er de klare til å start når vi blir ferdige, understreker han. Føreland nøler ikke med å bruke ordet gigantisk om det som skal skje ved Norges femte største by. – Drammen og Lier ønsker å styrke sin regionale posisjon ved å ta en del av veksten på Østlandet. De vil at Fjordbyen skal være et attraktivt sted, og når sykehuset står ferdig i 2025 er det en formidabel start på stor bytransformasjon, understreker han. En grønn by Uavhengig av rekkefølgen er det klart at det kan ta flere tiår å transformere området som gjennom 50 år har vært utfylt og brukt til industri, produksjon, lager og logistikk. Målet er å utvikle en moderne, grønn og klimavennlig by ved sjøen, men mange av dagens virksomheter kommer til å være der i mange år fremover. Det er fortsatt stor næringsaktivitet på Lierstranda. Drammen havn som er Norges største havn for bilimport, har for eksempel halvparten av sin bilaktivitet i Lier gjennom operasjonene til Auto Transportservice (ATS), som er en av landets større aktører innenfor bilimport og -håndtering. I tillegg kommer fortsatt en potensiell stor oppryddingsjobb, for ingen vet hva som skjuler seg under gamle bygg som skal rives. Men aktørene er godt i gang. – Det er tatt store operasjonelle grep for å konvertere fra industri til bolig og næring, eller det mange vil betegne som transformasjon fra industri til gode miljøer for å bo, jobbe og leve, sier Anders Edbo. Lier har 27.000 innbyggere og er en grønn kommune, bokstavelig talt. De er store på landbruk og en viktig matprodusent med hovedvekt på frukt og grønnsaker. Epler og jordbær er særlig dominerende. I tillegg er det store skogsområder som strekker seg til Vikersund og Tyrifjorden. Det geniale med Fjordbyen er at kommunen slipper å bruke en eneste kvadratmeter av de grønne områdene, og likevel nærmest doble antallet innbyggere. STOR INTERESSE: Anders Edbo, daglig leder i Eidos Eiendomsutvikling, melder om stor interesse for prosjektet. Foto: Jørn Grønlund KANALBY: Det legges opp til utvikling av en kanalby. Ill.: Link Arkitektur

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY0MDg=